Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /home/r75233acce/caieteantropologieistorica.ro/includes/init.php on line 5
Caiete de antropologie istorica

Reforma învăţământului superior şi a Universităţii din Cluj din august 1948

Mihai Teodor NICOARĂ


Abstract:

Anul 1948 a reprezentat pentru România o etapă de distrugere a unor structuri, instituţii sociale, a elitei româneşti, în primul rând. În mod tradiţional spaţiul universitar şi academic românesc fusese un teren al afirmării naţionalismului şi a spiritului ştiinţific, dar şi cel al manifestării civismului. Efortul programatic al noului regim de “democraţie populară”, la care au contribuit unele personalăţi aflate “pe linie”, de a distruge fostele structuri sociale şi mentalităţi tradiţionale a vizat brutal lumea universitară şi academică. Prin Reforma învăţământului din 3 august 1948 s-a realizat centralizarea şi controlul total al învăţământului, cel superior pierzânduşi autonomia. Obsesia Guvernului şi a Partidului rămânea după 1948 cu prioritate asigurarea purităţii ideologice a învăţământului universitar , ceea ce a atras după sine obligaţia conducerii Universităţilor, printre care şi “Victor Babeş” din Cluj, de a introduce controlul ideologic privind cadrele didactice, studenţii, programele şcolare, cursuri universitate, regulamentele, activităţile ştiinţifice şi de cercetare, baza materială şi documentară, spaţiile de învăţământ etc. cu scopul anihilării vechiului spirit universitar şi înlocuirea lui cu dogmatismul şi conformismul comunist. Controlul ideologic se referea chiar şi la organizarea şi controlul timpului liber al studenţilor, purificarea publicaţiilor, prin interzicerea din biblioteci a celor “periculoase”, controlul publicaţiilor şi a corespondenţei venite din străinătate etc. Se poate spune că după 1948 toată activitatea activitate ştiinţifică propriu-zisă a fost un efort de implementare a “canoanelor” ştiinţifice sovietice. În perioada 1948-1959 (când Universitatea din Cluj a devenit “Babeş-Bolyai”)”sovietizarea” învăţământului superior românesc, prin impunerea modelului instituţional şi educativ sovietic, a fost justificată prin argumentul că a fost singura alternativă pozitivă privind organizarea cursurilor, bibliografia sau relaţiile interuniversitare.Dar, chiar şi în 1958-1959 când se făcea bilanţul prefacerilor înnoitoare de la eliberarea ţării din robia fascistă se mai pomenea de nevoia de curăţire a învăţământului universitar de înlăturare moştenirile regimului burghezo-moşieres, de zgura fascistă, mistică şi idealistă.

Keywords: Romanian higher education, The Reform from 1948, University “Babeş-Bolyai”, academic environment, ideological purity, communist conformism and dogmatism, ideological control, “the sovietization” of high Romanian education

Download